ویکتوزا سبب اختلال در ریکاوری هیپوگلایسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نمی شود

یک داروی دیابت که از طریق افزایش تولید انسولین به کنترل قند خون کمک می کند، بر سیستم گوارشی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تأثیری ندارد.

 داروی لیراگلوتاید که با نام تجاری ویکتوزا عرضه می‌شود، از آنالوگ‌های GLP-1است که سبب کاهش تولید هورمون گلوکاگون می‌شود و به درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این دارو موجب بهبود کنترل قند خون و کاهش وزن می‌شود. این دارو همچنین برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 1 همراه با انسولین در حال بررسی است.

لیراگلوتاید از ترشح هورمون گلوکاگون در بدن جلوگیری می‌کند و تخلیه‌ی معده را به تأخیر می‌اندازد این امر می‌تواند ریکاوری هیپوگلایسمی(درمان افت شدید قند خون) را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مشکل کند. با توجه به این موضوع، دانشمندان دانشگاه کپنهاگ تأثیر آنرا بر سرعت تخلیه‌ی معده در طول هیپوگلایسمی درافراد مبتلا به دیابت نوع 1 ارزیابی کردند.

 در این مطالعه که در مجله‌ی Diabetes ,Obesity and Metaboism  منتشر شد و به مدت 12 هفته به طول انجامید، 20 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که  مقدار هموگلوبین A1c آنها 8درصد (64میلی مول بر مول) یا کمتر بود، شرکت داشتند. به هر فرد به طور تصادفی یا 1.2میلی گرم لیراگلوتاید یک بار در روز یا یک داروی پلاسپو همراه با تزریق انسولین داده شد.

 هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر سرعت تخلیه‌ی معده مشاهده نشد و پاسخ افراد به  ریکاوری از هیپوگلایسمی  و مقدار فشارخون سیستولیک هر دو گروه مشابه بود. با این حال ضربان قلب اندکی در گروهی که از لیراگلوتاید استفاده می‌کردند، افزایش یافت.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که لیراگلوتاید موجب اختلال در ریکاوری هیپوگلایسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نمی‌شود و سرعت تخلیه‌ی معده یا پاسخ هورمون متقابل را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 درهنگام هیپوگلایسمی تغییر نمی‌دهد. هیچ مسئله‌ای در رابطه با ایمنی این درمان شناسایی نشد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/victoza-does-not-impair-hypo-recovery-in-type-1-diabetes,-says-study-95884712.html